Altijd te druk? Lees deze tips!
2 mei 2022
De kans is groot dat je op een bepaald moment in je leven een les timemanagement hebt gevolgd, mogelijk de cursus van timemanagement-expert Björn Deusings, erover hebt gelezen in boeken en hebt geprobeerd een elektronische of papieren dagplanner te gebruiken om je dag te organiseren, prioriteiten te stellen en te plannen.
“Waarom, met deze kennis en deze gadgets,” vraag je je misschien af, “heb ik nog steeds het gevoel dat ik niet alles gedaan kan krijgen wat ik moet doen?” Sommige mensen hebben het gevoel dat ze altijd te druk zijn, maar hopelijk is dat na het gebruiken van deze tips niet langer het geval!
Maak afspraken met jezelf?
Aan elke activiteit of elk gesprek dat belangrijk is voor je succes, moet een tijd worden toegewezen. Takenlijsten worden langer en langer tot het punt waarop ze onwerkbaar zijn. Plan afspraken met jezelf en creëer tijdsblokken voor gedachten, gesprekken en acties met hoge prioriteit. Plan wanneer ze beginnen en eindigen. Heb de discipline om deze afspraken na te komen.
Bepaal welke resultaat je wilt bereiken
Neem voor elk gesprek en elke taak vijf minuten de tijd om je doel te definiëren. Dit zal je helpen te weten hoe succes eruit ziet voordat je begint. En het zal ook de tijd vertragen. Neem na elk gesprek en elke activiteit vijf minuten de tijd om te bepalen of het gewenste resultaat is bereikt. Zo niet, wat ontbrak er? Hoe zet je wat er ontbreekt in je volgende oproep of activiteit?
Besteed een week aan het bijhouden van een dagboek
Gebruik een kalender om een week lang de tijd vast te leggen die wordt besteed aan gesprekken, projecten en activiteiten (werk- en niet-werkgerelateerd). Dit zal je helpen begrijpen hoeveel u in de loop van een dag kunt doen en waar je kostbare momenten naartoe gaan. Je zult zien hoeveel tijd er daadwerkelijk wordt besteed aan het produceren van resultaten en hoeveel tijd wordt verspild aan onproductieve gedachten, gesprekken en acties.
Plan tijd in voor onderbrekingen
Plan tijd in om afgeleid te worden van wat je aan het doen bent. Neem bijvoorbeeld het concept van een professor die ‘kantooruren’ heeft. Is ‘kantooruren’ niet een andere manier om ‘geplande onderbrekingen’ te zeggen?
Geef mensen niet meteen je aandacht
Oefen met het niet beantwoorden van de telefoon alleen omdat deze overgaat en e-mails gewoon omdat ze komen opdagen. Verbreek de verbinding met instant messaging. Geef mensen niet meteen je aandacht, tenzij het absoluut cruciaal is in je bedrijf om een onmiddellijke menselijke reactie te bieden. Plan in plaats daarvan een tijd om e-mail te beantwoorden en telefoontjes terug te sturen.
Gebruiken het eerste half uur van elke dag om je dag te plannen
Experts raden aan om de eerste 30 minuten van elke dag te gebruiken om de rest van je dag te plannen. Begin je dag niet voordat je je tijdschema hebt voltooid. De belangrijkste tijd van je dag is de tijd die je plant om tijd in te plannen.
Dit artikel is geschreven in samenwerking met timemanagement.net.