boodschappenlijstje

Let op: check bij déze supermarkt altijd je kassabon

Altijd nog even je kassabon nalopen nadat je boodschappen hebt gedaan, is iets wat niet iedereen doet. Toch kun je dit voortaan maar beter wel doen.

Het komt namelijk nog weleens voor dat er foute productprijzen afgerekend worden.

Onderzoek

De Consumentenbond deed jarenlang onderzoek naar de kwestie en ontdekte dat aanbiedingen van Albert Heijn, Jumbo en Plus vaak met een verkeerde prijs op de kassabon stonden. In 13 tot 20 procent van de gevallen kwam de prijs op de schappen niet overeen met de prijs op de bon.

Beloftes

De studie leidde ertoe dat de organisatie in gesprek ging met de winkels om dit probleem op te lossen. De directies van Albert Heijn en Jumbo beloofden toen dat klanten er in de toekomst vanuit kunnen gaan dat de kassabon gewoon klopt. Wanneer dit niet het geval is, krijgen ze het product met de verkeerde prijs gratis. Daarnaast zouden ze prijsborden weghalen en mysterieshoppers inhuren om eventuele fouten op te sporen.

Albert Heijn

Nu, een tijdje later, is de Consumentenbond nagegaan of de supermarkten zich aan deze beloftes hebben gehouden. En wat blijkt: bij Albert Heijn staan er nog steeds fouten op de kassabon. Daarnaast hangen in de winkels reclameborden met prijzen die al sinds oktober niet meer gelden. Verder blijken zowel kassamedewerkers als klanten niet op de hoogte zijn van de prijsgarantie.

Mochten klanten de fouten op hun kassabon herkennen, dan krijgen zij het product niet gratis mee. Dit was wel wat de winkelketen destijds aan de Consumentenbond had beloofd.

Bij Jumbo kloppen de bedragen op de kassabon inmiddels wel vrijwel altijd. Ook Plus let goed op alle productprijzen.

Let dus goed op wanneer je de volgende keer je boodschappen bij Albert Heijn doet. Mocht je een fout op de kassabon zien, dan hoor je dit product gratis te krijgen.

Bron: Consumentenbond
Foto: Getty Images

Meer Vriendin? Volg ons op Facebook en Instagram. Je kunt je ook aanmelden voor onze wekelijkse Vriendin nieuwsbrief.