Dit gebeurt er met het geld dat je niet van je oude ov-chipkaart haalt
2 november 2023
Net als je betaalkaart verloopt ook je ov-chipkaart. Wat niet alle reizigers weten, is dat je het geld op een oude of verlopen kaart terug kunt vragen. Met als gevolg dat Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, miljoenen euro’s in eigen zak kan steken. Hoe zit dat?
Saldo op verlopen ov-chipkaart
Het AD meldt dat Translink de afgelopen vijf jaar bijna 30 miljoen euro kon bijschrijven aan saldo op de verlopen ov-chipkaart. In de toekomst komt daar mogelijk nog 36 miljoen euro bij, aldus de krant. Uit het jaarverslag van vorig jaar blijkt dat het bedrijf al 9 miljoen euro aan saldo van oude ov-chipkaarten inde. Een trend die zich al jaren voortzet.
Hieruit blijkt dat veel mensen vergeten om hun saldo terug te vorderen. Of niet weten hoe ze dat moeten doen. Sanne van Galen van reizigersorganisatie Rover hekelt dat. “Mensen weten onvoldoende dat ze geld van de kaart terug kunnen vragen. Er wordt weinig bekendheid aan gegeven door Translink. Daar gaat het mis.”
Lees ook: 9 dingen die je herkent als je met het openbaar vervoer reist
Wat doet Translink met dat geld?
Klinkt als makkelijk geld verdienen voor het bedrijf. Zeker omdat er bijvoorbeeld geen reclame wordt gemaakt in bushokjes of treinen om reizigers op de hoogte te stellen van het terugvragen van hun saldo. Het is namelijk mogelijk om tot vijf jaar na de verloopdatum van de kaart saldo terug te vragen. Daarna vervalt die mogelijkheid en is het geld voor Translink.
Het bedrijf schrijft in het jaarverslag dat er de afgelopen jaren verschillende initiatieven zijn om het niet gebruikte saldo terug te brengen naar de reiziger. Waaraan precies, wordt niet duidelijk. Er komt juist steeds meer geld binnen bij het bedrijf van verlopen ov-chipkaarten waar nog geld op staat.
In het verleden is er een afspraak gemaakt dat het geld ten goede komt aan de reiziger. In de praktijk kan dat van alles zijn. Vorig jaar gaven ze 5 miljoen euro uit dat afkomstig was van saldo op ov-chipkaarten. “Het gros, 4,1 miljoen euro ging naar ict-activiteiten van Translink zelf. Er werd ook 80.000 euro overgemaakt naar de Linda Foundation, een fonds van Linda de Mol voor gezinnen met kinderen die in armoede leven”, meldt het AD.
Daarnaast ging er een half miljoen euro naar ov-kaarten voor vluchtelingen uit Oekraïne. Er is geen budget vrijgemaakt om ervoor te zorgen dat de rechtmatige eigenaren hun geld terugkrijgen.
Anonieme kaarten
Volgens Translink maakt vooral de anonieme ov-chipkaart het lastig. “Bij anonieme ov-chipkaarten kennen we de kaarthouder niet; die kunnen we heel moeilijk bereiken”, aldus een woordvoerder van het bedrijf. Ook stelt de woordvoerder dat het de verantwoordelijkheid van de reiziger is om het saldo terug te vragen. Het zou in ieder geval nobel zijn om ieder jaar eens een poster in een bushokje te hangen of reclame te maken op het station om reizigers te attenderen op het terugvragen van hun saldo.
Naar verwachting kan Translink de komende jaren nog een hoop miljoenen bijschrijven. Zeker omdat de ov-chipkaart minder gebruikt wordt sinds de introductie van inchecken met de betaalpas. Vergeet dus als reiziger niet om saldo terug te vragen van jouw (verlopen) kaart. Dat kan tot vijf jaar na de verloopdatum. Hoe je dat eenvoudig doet, lees je hier.
Meer Vriendin? Volg ons op Facebook en Instagram. Je kunt je ook aanmelden voor onze wekelijkse Vriendin nieuwsbrief.
Bron: AD
Foto: ANP