Zo vraag je het saldo terug van je (oude) ov-chipkaart
2 november 2023
Reis je niet meer met het openbaar vervoer, is je ov-chipkaart verlopen of gebruik je tegenwoordig je betaalpas om in te checken? Vergeet dan niet om het resterende saldo op de kaart terug te vragen.
Saldo ov-chipkaart terugvragen
Wist je dat er veel reizigers zijn die vergeten om het saldo op hun ov-chipkaart terug te vragen? Of niet eens weten dat deze mogelijkheid bestaat? Je kunt tot vijf jaar na de verloopdatum van je kaart het resterende bedrag terug laten schrijven op je bankrekening.
Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, verdient jaarlijks miljoenen euro’s aan reizigers die hun saldo niet terugvorderen. Het bedrijf doet er niet veel aan om reizigers op de hoogte te brengen van deze mogelijkheid. Mocht je zelf ook niet weten hoe je precies saldo terugvraagt, of hoe je dat moet doen met een anonieme pas, dan is het hoog tijd om daar verandering in te brengen.
Geld terugvragen van een anonieme en gepersonaliseerde ov-chipkaart
Het maakt niet uit of je een gepersonaliseerde ov-chipkaart hebt of dat je nog een anonieme kaart in een la of in je portemonnee hebt gevonden. Als het minder dan vijf jaar na de verloopdatum van de kaart is, kun je nog steeds geld terugvragen. Gelukkig is dat niet heel ingewikkeld.
Het enige wat je hoeft te doen is de kaart erbij pakken, naar ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen gaan en je gegevens invullen. Vul op die pagina het kaartnummer in, de einddatum van de ov-chipkaart, je rekeningnummer en je e-mailadres. Het geld wordt binnen vijftien dagen op je rekening gestort.
Resterend saldo op zakelijke ov-chipkaarten kun je alleen terugvragen via de werkgever.
Meer Vriendin? Volg ons op Facebook en Instagram. Je kunt je ook aanmelden voor onze wekelijkse Vriendin nieuwsbrief.
Foto: ANP