Ben je een people-pleaser? Zó kun je dit verminderen
13 maart 2024
Wil je het graag goed doen voor anderen en vergeet je hierdoor jezelf? Zó herken je dit en kun je hier iets aan veranderen.
Zo herken je het
Voel jij je op je werk vaak overweldigd, kun je moeilijk nee zeggen, ga je conflicten het liefst uit de weg en/of geef je jezelf vaak van dingen de schuld van een vervelende situatie of communicatiefout? De kans is dan aanwezig dat je jezelf herkent als people-pleaser. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn. Misschien ben je bang voor afwijzing of ben je wat onzeker. Het is wel verstandig om iets aan dit gedrag te doen, omdat je je mogelijk uiteindelijk uitgeput en/of vermoeid voelt en dit weer een negatieve invloed heeft op je werkprestaties. Goed voor jezelf zorgen dus, maar hoe doe je dit dan?
Lees ook: 6 veelvoorkomende communicatieproblemen in relaties (en hoe je ze oplost)
Zo kun je er iets aan doen
Zou je af en toe wel wat liever voor jezelf willen zijn en vaker voor jezelf kiezen? Het helpt om eerst helder te krijgen welke dingen voor jou belangrijk zijn. Als je dit weet, kun je ook makkelijker nee zeggen tegen dingen die niet bij jou passen of waar je niet helemaal achterstaat. Daarnaast is het belangrijk om je grenzen aan te geven. Natuurlijk is het vriendelijk en collegiaal om zo nu en dan een taak of dienst van je collega over te nemen, maar ook jij hebt je rust nodig. Vind je dit lastig? Zeg dan niet direct nee, maar communiceer dat je even over de vraag moet nadenken en er de volgende dag op terug zult komen. Zo kun je de vraag laten bezinken en eventueel overleggen met je partner. Misschien ben jij al heel snel geneigd anderen te helpen, maar je hebt altijd een keuze en krijgt opnieuw de kans om dit te veranderen.
Lees ook: Waarom vrouwen veel beter zijn in het lezen van non-verbale communicatie
Foto: GettyImages
Bron: Psychcentral.com,, psychologytoday.com
Meer Vriendin? Volg ons op Facebook en Instagram. Je kunt je ook aanmelden voor onze wekelijkse Vriendin nieuwsbrief.