Placeholder

Eenzame shoppers

Niets heerlijker dan vaak een middagje lekker shoppen met je vriendin of dochter. Of toch niet? Uit een onderzoek is namelijk gebleken je je alleen voelt als je veel winkelt.

Niets heerlijker dan vaak een middagje lekker shoppen met je vriendin of dochter. Of toch niet? Uit een onderzoek is namelijk gebleken je je alleen voelt als je veel winkelt.

Het onderzoek duurde 6 jaar en er deden 2,500 mensen aan mee. Daaruit bleek dat de relatie tussen shoppen en materialisme zou kunnen leiden tot een intens gevoel van eenzaamheid. Volgens de studie zijn er 3 soorten van materialisme:

  1. De ‘shopaholic’: iemand die vooral winkelt voor de sensatie van het kopen van nieuwe dingen en niet zozeer om een manier te vinden om met problemen om te gaan.
  2. De ‘succes-shopper’: dit zijn vrouwen die veel winkelen associëren met succesvol zijn.
  3. De ‘geluk-shopper’: deze dames voelen zich vooral blij en gelukkig door te winkelen en veel nieuwe dingen te kopen.

De laatste 2 type shoppers vallen in een vicieuze cirkel van winkelen en eenzaamheid, volgens het onderzoek. Deze eenzame shoppers winkelen vooral om de leegte op te vullen, maar voelen zich daarna juist meer geïsoleerd en alleen. Hierdoor gaan ze weer winkelen en zo is het cirkeltje weer rond.

Verrassend is dat de ‘shopaholic’ het minst snel in deze vicieuze cirkel zal vallen en juist minder een gevoel van eenzaamheid ervaart. Dat komt doordat deze shoppers bezittingen zijn gaan zien als een bouwsteen van geluk in het leven. Daardoor is het gevoel van eenzaamheid na verloop van tijd minder geworden en heeft dat plaatsgemaakt voor een gelukzalig gevoel. ‘Shopaholics’ winkelen vooral voor de beleving en het vinden van nieuwe items die ze geweldig vinden, in plaats van te shoppen om problemen te verwerken.