Barbie introduceert pop met syndroom van Down om stigmatisering tegen te gaan
26 april 2023
Mattel, de makers achter de bekende barbiepoppen, maken een nieuwe slag als het gaat om inclusiviteit. Ze introduceren nu een pop met het syndroom van Down om stigmatisering tegen te gaan.
Barbie met syndroom van Down
Niet alleen wil Mattel het stigma tegengaan, ook heeft de Barbie als doel om kinderen empathie bij te brengen. Als je kijkt naar het gezicht en de lichaam van die nieuwe Barbie is het volgens het bedrijf ‘een getrouwe weergave van vrouwen met het syndroom van Down’.
In vergelijking met de andere poppen is deze Barbie bijvoorbeeld wat kleiner en zijn de oren, neusbrug en ogen anders. Ook draagt de pop een ketting met die pijlen. Die wordt vaak gebruikt om het syndroom van Down aan te duiden.
Inclusief
De inclusievere lijn van Barbie bestaat onder meer uit poppen die in een rolstoel zitten, een gehoorapparaat dragen en een huidaandoening hebben. “Ons doel is om alle kinderen in staat te stellen zichzelf in Barbie te zien, en tegelijkertijd kinderen aan te moedigen om met poppen te spelen die niet op zichzelf lijken”, aldus Lisa McKnight, eindverantwoordelijk voor Barbie bij Mattel.
“Spelen met poppen buiten de eigen geleefde ervaring van een kind kan begrip aanleren en een groter gevoel van empathie opbouwen, wat leidt tot een meer accepterende wereld. We zijn er trots op een Barbiepop met het syndroom van Down te introduceren om de wereld om ons heen beter te weerspiegelen en om onze toewijding aan het vieren van inclusie door middel van spelen te bevorderen.”
Meer Vriendin? Volg ons op Facebook en Instagram. Je kunt je ook aanmelden voor onze wekelijkse Vriendin nieuwsbrief.
Foto: Mattel