De overgang naar elektrische auto’s moet sneller
1 juli 2022
De stappen om het aandeel van nieuwe brandstof auto’s dat op de markt komt terug te brengen, een afgelopen tijd beproefde en geslaagde methode, worden groter.
De nieuwe auto’s die in 2030 aan de man worden gebracht mogen nog maar 45 procent van de CO2 uitstoten van die van dit jaar, waar het doel nu nog 62,5 procent is. Nog eens vijf jaar later mag er helemaal geen nieuwe brandstofauto meer worden verkocht.
De verkoop van hybride auto’s groeit de laatste jaren stevig en die van elektrische auto’s inmiddels nog veel harder. Vorig jaar waren ze samen goed voor bijna een kwart van de totale autoverkoop. Hiervoor zal het aantal laadpalen voor elektrische auto’s drastisch moeten toenemen in heel Europa.
De EU wil de aanschaf van een elektrische auto’s aantrekkelijker maken door de benzineprijs waarschijnlijk te verhogen. De commissie wil de olie-industrie mee laten betalen voor de CO2-uitstoot van het verkeer. Dit zal via de benzine worden doorberekent aan de consument.
De autofabrikanten spelen al in op deze nieuwe ontwikkelingen. De investeringen in nieuwe benzine en dieselauto’s is geminimaliseerd en bij sommige fabrikanten al helemaal gestopt. Bijna alle nieuw aangekondigde auto’s zijn elektrische auto’s.
Door de toegenomen vraag naar elektrische auto’s is er ook een grote toename in de vraag naar grondstoffen die nodig zijn om al deze elektrische auto’s te produceren. Met name de vraag naar grondstoffen voor de accu’s is toegenomen. Dit kan ertoe leiden dat ondanks de toename in de productie van elektrische auto’s de prijzen gaan stijgen.
Naast een investering in een elektrische laadinfrastructuur wordt er ook geïnvesteerd in een waterstof infrastructuur. De ontwikkelingen op het gebied van waterstofauto’s gaan nog niet zo snel en de schaal is nog veel kleiner. Dit kan snel veranderen.
De Private Lease Elektrische auto zal spoedig de overhand krijgen in het aanbod van leasemaatschappijen. Het is voor hen niet meer aantrekkelijk om te investeren in benzineauto’s met een onzekere restwaarde. Hier komt nog bij dat er zo goed als geen nieuwe benzineauto’s meer geïntroduceerd of vernieuwd worden waarmee ook het aanbod vanuit de fabrikanten snel zal dateren. Nieuwe autonome rij functionaliteiten zullen alleen beschikbaar komen op de nieuwe elektrische modellen.
In een private lease vergelijker kies je over het algemeen eerst voor een merk en een model. Hierna is het van belang om de juiste uitvoering qua luxe en comfort te kiezen. De prijzen tussen uitvoeringen verschillen al snel tientallen euro’s per maand. Op basis van het gewenste aantal kilometers en de looptijd kunnen dan de prijzen tussen de leasemaatschappijen vergeleken worden. Let hierbij ook op de verschillen in voorwaarden.
Een factor die nog wel eens wordt onderschat bij het vergelijken van private lease aanbiedingen is het eigen risico. Als je veel in de stad parkeert, dan krijg je gedurende de leaseperiode als snel te maken met enkele niet verhaalbare schades waarvoor je het eigen risico moet betalen. Bij twee schades kan dit al snel weer 500 Euro schelen.
Dit artikel is geschreven in samenwerking met leaseauto.nl.