voorgesneden groenten Boodschappen supermarkt

Ella Mae gaat op boodschappencursus: ‘Ik geef de helft minder uit!’

Dalende koopkracht, stijgende energieprijzen: waar kun je nog op bezuinigen? Op je boodschappen, bewijst Ella Mae. Hoe je dat slim doet, leerde ze van expert Renée.

Net als iedereen merk ik ook veel van de dalende koopkracht. Vorige maand hield ik eens bij hoeveel ik uitgeef aan mijn boodschappen. Veel te veel, vind ik. Na even googlen besluit ik Renée Lamboo te vragen hoe ik daarop kan besparen. Zij runt een website, Instagram-kanaal en een podcast over financiën, met de klinkende naam PorteRenee.
Dat zij slim is met geld, komt niet omdat ze economie of accountancy heeft gestudeerd – dat heeft ze niet – maar omdat ze in korte tijd een grote schuld afloste (zie kader). Die periode inspireerde haar tot een andere manier van leven én het opstarten van haar bedrijf. Ze geeft onder andere een online Budget Boodschappen Cursus. Die is steeds populairder geworden na de stijgende inflatie en dalende koopkracht.

Beetje hier, beetje daar

“Veel mensen vragen zich net als jij af hoe ze betaalbaar boodschappen kunnen doen”, vertelt Renée bij haar thuis. “Soms denken ze het goed onder controle te hebben, maar blijken ze elke maand in plaats van 400 euro wel 650 euro aan boodschappen uit te geven.” Oei, ja: daar was ik zelf afgelopen maand ook achtergekomen. “Als je ergens anders per ongeluk 250 euro aan uitgeeft, heb je dat wel in de gaten. Maar bij de boodschappen gaat zoiets gevaarlijk ongemerkt. Een beetje hier, een beetje daar, je loopt eens ergens anders naar binnen of koopt wat lekkere kaasjes bij de kaasboer.
Als je op een andere manier boodschappen doet, levert dat meer grip op je geld op, minder chaos en meer rust. Je gaat er één keer per week voor zitten, je gaat één keer naar de supermarkt en je hoeft je de rest van de week niet meer af te vragen wat je gaat eten. Een bij-effect is dat je minder vaak eten bestelt, dat scheelt ook geld. Stel dat je dertig bent en een tientje per week bespaart. Dat is 40 euro per maand, en dat gedurende de rest van je leven: dat is een gigantisch bedrag.”

Plannen bespaart geld

“Sommige mensen lopen vijf keer per week de supermarkt binnen. Maar je komt bijna altijd met meer de winkel uit dan je van plan was. Supermarkten zijn erop ingericht om jou te verleiden veel mee te nemen. Als je minder vaak gaat, heb je minder momenten waarop je verleid wordt om iets te kopen dat niet op je lijstje stond. Je dwingt jezelf om beter te plannen als je maar één keer per week gaat – en plannen bespaart altijd geld.”
Volgens Renée begint boodschappen doen met een goede voorbereiding. Stap één is om met een kladblok en een pen langs je vriezer, koelkast en voorraadkast te lopen. “Maak een lijstje van wat je nog hebt. Zo loop je niet de kans dat je verse groenten koopt terwijl er nog in de koelkast liggen – die je vervolgens moet weggooien. Bekijk daarna de aanbiedingen, dat is stap twee.”
En dan shopt ze zeker bij een budgetsupermarkt? Nee, niet vaak, vertelt ze. “Die winkels liggen tegenwoordig ook vol lekkere broodjes en smeerseltjes. Ik geloof dat je bij elke supermarkt kunt besparen als je oplet.”

Overslaan en vergelijken

Samen met Renée duik ik de dichtstbijzijnde supermarkt in, waar ze uitlegt hoe dat werkt met het verleiden van klanten om zo veel mogelijk geld uit te geven. We lopen als eerste langs de displays met verse sushi, salades en maaltijden. “Dit sla ik altijd over. Sushi heb ik denk ik nog nooit gekocht in de supermarkt. Moet je kijken: een halfvol doosje met edamameboontjes voor 3 euro. Daar ga je het natuurlijk niet mee redden. Of zes stukjes sushi voor 7,75.”
Dan gaan we naar het schap met pasta, waar ze uitlegt hoe je prijzen het beste kunt vergelijken. “Daarvoor moet je naar de prijzen per kilo kijken. Bij de meeste supermarkten zijn die bij bijna elk product aangegeven.” Ze pakt een verpakking vlindertjespasta van een A-merk. “Kijk, deze kost 3,30 per kilo, terwijl deze van het huismerk 1,98 per kilo kost. Je moet ervoor door je knieën, want die goedkope merken leggen ze onder in het schap, maar dat scheelt dus aardig. Bij gedroogde pasta maakt het qua voedingswaarden weinig uit: als je op de ingrediëntenlijst kijkt, zie je dat er bij allebei ongeveer hetzelfde in zit.”
We lopen terug, het gangpad uit. “Pas op voor die aantrekkelijke schappen, die vaak in het midden staan. Het is de bedoeling dat je denkt: ha, dat pak ik nog even mee. Uit onderzoek blijkt dat mensen 30 procent meer kopen uit schappen op de kopse kant. Daar liggen ook vaak dingen die niet per se in de aanbieding zijn, terwijl je misschien denkt dat dat wel zo is. Hier staat bijvoorbeeld een rek met blikken tonijn die in de aanbieding zijn. Maar dat rek was blijkbaar al halfleeg omdat ze al veel hebben verkocht, en nu heeft een werknemer er blikken knakworst tussen gezet – die helemaal niet in de aanbieding zijn.”
Renée loopt door naar de schappen met paaseitjes – het is vlak voor Pasen. “Dit soort dingen koop ik niet vaak. Paaseitjes zijn relatief veel duurder dan gewone chocola. Als je toch eitjes wilt, vergelijk dan goed de prijs. Daar zit een enorm verschil in.”

Slim combineren

Renee vertelt intussen verder over stap drie van de voorbereiding op het boodschappen doen. Dat is om thuis een weekmenu te maken. “Het handigste is om dat in een schema te doen. Sommige mensen plannen alleen het avondeten, maar je ontbijt en luncht ook elke dag, dus plan die ook in, anders moet je alsnog terug naar de supermarkt.
Met je voorraad, de aanbiedingen en een schema voor je weekmenu bepaal je wat je gaat eten. Mijn oudste is dol op papa’s tomatensoep, dus als ik nog wat tomaten in de koelkast heb liggen, plan ik voor die week een keer tomatensoep en als ik nog een verdwaalde wortel tegenkom, kan die er ook bij. Door de aanbiedingen erbij te houden, maak je het betaalbaar. Als het gehakt en de lasagnebladen in de aanbieding zijn, kun je die ook met de tomaten combineren om er lasagne van te maken. Zo bespaar je op twee manieren: door wat je hebt te gebruiken in plaats van het achter in je voorraadkast te laten belanden, én door te profiteren van de aanbiedingen.”
Pas daarna maak je je boodschappenlijst, vertelt Renée. Je hoeft je dan in de supermarkt niet meer af te vragen of dat product dat in de aanbieding is, iets voor jou is, want dat heb je al gedaan. Daarmee beperk je weer het risico op verleidingen in de winkel.
“Voor een groot deel gaat het dus om structuur creëren. Veel mensen denken dat dat gedoe is. Maar ga eens na hoeveel tijd je kwijt bent met erover nadenken wat je vanavond nou weer moet eten, de paniek op weg naar huis en dan tussendoor acht keer per week naar de supermarkt. Ik ben ervan overtuigd dat dit onder de streep minder tijd kost. Het vraagt in het begin even wat discipline om het zo te doen, maar als je ziet hoeveel geld het scheelt, wil je er wel even voor gaan zitten, denk ik.”

Geïnspireerd

Na afloop van onze boodschappensafari duizelt het me, maar ben ik ook geïnspireerd om Renées manier van boodschappen doen uit te proberen. In het weekend neem ik meteen de proef op de som. Op zondag slaap ik niet uit, maar loop ik met mijn lijstje langs mijn voorraad, klap ik mijn laptop open om de aanbiedingen te bekijken en maak ik een weekmenu. Daarna ga ik de supermarkt in. Daar doe ik binnen twintig minuten de boodschappen voor de hele week.
De grootste schok volgt als ik afreken: ik ben maar € 31,- kwijt aan mijn weekboodschappen, in plaats van € 162,-. Wat een enorme besparing! En dan heb ik niet eens bezuinigd op lekkere dingen, die waren namelijk toevallig in de aanbieding. Ik besef wel dat ik de komende tijd in snel tempo door mijn voorraden heen ga op deze manier, en die moet ik natuurlijk ooit weer aanvullen. Maar dat ik straks structureel de helft minder aan mijn boodschappen uitgeef, gaat zeker lukken! Ik denk niet dat ik dit ooit nog anders ga doen.

Hoe werd Renée zo budget-smart?

Vroeger had Renée een gat in haar hand, schrijft ze in haar boek Money planner, dat gebruikt kan worden als kasboek. Met hetzelfde gemak als waarmee ze geld uitgaf aan kleding, uitjes en eten, kocht ze met haar toenmalige vriend een net iets te duur huis. Tien jaar later werd ze verliefd op een collega – Kasper, nu haar man – en moest haar huis worden verkocht. Het leverde een verliespost op van 40.000 euro. Dat wist ze in drie jaar tijd af te lossen. Daarna was ze afgekickt van haar onnodige en impulsaankopen.
Renée vroeg zich af waarom ze ooit weer terug zou gaan naar haar vroegere uitgavenpatroon. Dit was alweer zo’n 8 jaar geleden. Haar nieuwe levensstijl leverde een half afgelost huis op en daardoor lage lasten, een volle spaarrekening, geen stress meer over iedere maand de rekeningen betalen – en vooral veel rust en vrijheid.

Wat zijn goede aanbiedingen?

Renée: “Een goede aanbieding vind ik een A-merk dat goedkoper is dan het huismerk. A-merken zijn vaak afgeprijsd. Budgetmerken niet, want die zijn al vrij goedkoop. Zelf koop ik het liefst aanbiedingen van houdbare spullen. Leuk als de avocado’s in de aanbieding zijn, maar die bederven waar je bij staat. Maar wc-papier en wasmiddelen van mijn favoriete A-merk sla ik groot in als ze afgeprijsd zijn. Dan zijn ze nog steeds vaak duurder dan het huismerk, maar als jij vindt dat je was zo heerlijk ruikt als je dat middel gebruikt, bespaar je als je dat middel anders toch al zou kopen. En verder: 1+1 gratis vind ik interessant, van 25% korting op het tweede product word ik niet heel wild.”