Eveline: ‘We kregen een reservering boven op een andere’
16 april 2024
Eveline (52) en haar partner Emiel raken op vakantie betoverd door een veel te vervallen villa. Na lang twijfelen besluiten ze dat hun toekomst in Frankrijk ligt. Dat betekent wel dat er enorm veel op ze afkomt.
Wat veel mensen niet weten, is hoeveel werk er bij een B&B achter de schermen wordt verzet. Sommige B&B’s kopen daarom hulp in: jongedames die ontbijt komen serveren, jongeheren in de tuin, wasserettes. Wij doen alles zelf.
Onderhoud
Pittig, want ik heb een bijna fulltimebaan als schrijfster. Onze tuin is groot en behoeft bijna twee dagen per week onderhoud. Vier kamers moeten schoon. Het huis natuurlijk ook. Soms breekt er een sleutel af. Of er zit een vreemde vlek in het bedlinnen. We hadden gasten met autopech of vergeten toiletartikelen. We repareerden verstopte wc’s. Huurden auto’s voor gasten. Benaderden restaurants voor openingstijden of reserveringen. We ontvingen iemand met een heftige melkallergie. En we vullen steeds onze koelkast voor als iemand onverwacht iets bijzonders wil bij het ontbijt of een late avondsnack blieft.
Achter-de-schermen-challenge
Naast alle schoonmaakwerkzaamheden, het ontvangen van gasten en ook die fulltimebaan, is er de “achter-de-schermen-challenge”. Zo houdt Emiel de reserveringen bij, stuurt mails, beantwoordt social-media-berichten en lost vragen op. Villa Verte staat op drie grote boekingssites én we hebben een eigen website. Via vier kanalen komen er vragen en opmerkingen binnen. Het is fantastisch om te zien dat ook Franse gasten onze website vinden en direct boeken of vragen stellen. Nederlanders mailen graag. Fransen bellen liever.
Al die boekingssites staan met elkaar in verbinding via een reserveringssysteem. Als Lettermeisje begrijp ik niet veel van cijfers en computerprogramma’s. Commissie hier, toeristenbelasting daar, annuleringsvoorwaarden en last-minute-prijzen, en alles gaat per kamer apart. Door mijn autisme heb ik geen overzicht. Ik schrijf alle boekingen dus in een papieren agenda. Emiel geeft ze keurig aan me door en ik werk met kleurtjes per kamer en met wel of niet mee-eten of andere opmerkingen.
Overzicht
Overzicht is voor mij belangrijk. Dan kan Emiel me grappend een dinosaurus noemen omdat ik niet veel snap van techniek, maar ik hoef als er iemand laat in de avond belt niet eerst een laptop aan te slingeren of nerveus op mijn telefoon te scrollen. Het is een heel “apparaat” wat geregeld moet worden. En soms gaat dat een beetje mis. Zo matchte ons website-reserveringssysteem laatst niet met het centrale systeem. Elke tien minuten moeten alle vier de systemen met elkaar synchroniseren en alles verwerken.
We kregen een reservering boven op een andere. O jee. Moesten we nu een gast afzeggen? Dat was wel het laatste wat we wilden! Dus benaderden we de tweede boeker en inventariseerden zijn wensen. Meneer wilde graag ’s avonds lezen. En laten we nu net nog kamer Vos vrij hebben met het heerlijke ruime zitje naast de verwarming en het raam. We boden een gratis upgrade aan. Meneer kreeg veel meer waar voor zijn geld en was dik tevreden. De andere familie? Die merkte niets en kreeg exact de kamer die zij wilde. Probleem opgelost!
Meer lezen van Eveline? Je leest haar columns elke week in Vriendin. Volg haar ook op Instagram @villaverte87.