Adverteren met je webshop of website in Google Ads, hoe werkt dat?
1 mei 2022
Heb jij een website of webshop, waar je (op korte termijn) meer verkeer naar wil sturen? Dan helpen advertentieplatforms daar perfect bij.
Zo kun je kiezen voor Instagram of LinkedIn adverteren, maar is de meestgebruikte nog altijd Google Ads. En omdat er zo veel wordt geadverteerd in Google Ads, is het geen wonder dat Google een biedingssysteem moest bedenken voor al die advertenties.
Als je hier nog geen ervaring mee hebt, kan dit als abacadabra voelen. Geen nood, want wij lopen er stap voor stap met je doorheen! We beginnen met de theorie achter de kwaliteitsscore en het biedingssysteem en leggen daarna het Veilinghuis uit.
Google’s kwaliteitsscore & het biedingssysteem
Voordat we in het Veilinghuis duiken, is het goed om te weten dat er Google een kwaliteitsscore hanteert. Op basis van deze score bepaalt Google de kwaliteit en daarmee de prijs per klik. De kwaliteitsscore is een getal tussen 1 en 10, waarbij 1 het laagst is en 10 het hoogst. Hoe hoger deze score is, hoe beter je advertentie dus is.
Google beoordeelt deze score aan de hand van drie vereisten:
1. De advertentie relevantie: komt het zoekwoord genoeg terug in de Google advertentie?
2. De verwachte klikfrequentie: bevat de advertentie bijvoorbeeld genoeg CTA’s die uitnodigen om op de advertentie te klikken?
3. De ervaring van de bestemmingspagina: is er een goede landingspagina ingesteld voor deze advertentie?
De kwaliteitsscore bepaalt dus wat jij betaalt per klik. Dit kan per campagne verschillen. Dit is bijvoorbeeld mede afhankelijk van de populariteit van het zoekwoord. Populaire zoekwoorden hebben namelijk veel meer concurrentie met andere adverteerders. Hier dient het biedingssysteem voor. Want hoe ‘breder’ het zoekwoord, hoe meer concurrentie het heeft. Er wordt bijvoorbeeld meer gezocht naar ‘jurk’ dan ‘lichtblauwe overhemdjurk’.
En hoe werkt het Veilinghuis dan?
Nu we de kwaliteitsscore en het biedingssysteem hebben behandeld, kunnen we dieper duiken in het Veilinghuis, want hier gebeurt het.
In Google Ads breng je zelf een bod uit. Dit is het maximale bedrag dat je wilt betalen per klik. De kwaliteitsscore en biedingen van de concurrentie bepalen vervolgens wat je écht betaalt per klik. Het kan daarom goed voorkomen dat je uiteindelijk minder betaalt voor een advertentie, dan het maximale bedrag dat je hebt aangegeven. Voor Google is het voornamelijk belangrijk dat de gebruikers vinden waar ze naar op zoek zijn. Een hoge kwaliteitsscore wordt dus beloond met een soort korting op je kosten per klik, die kan oplopen tot 30%.
Ter voorbeeld: Stel, jij biedt €1,- en de nummer twee biedt €0,50. Dan betaal je (zonder de kwaliteitsscore mee te nemen) €0,51. Je betaalt dus altijd €0,01 meer dan de bieder onder je.
Hopelijk begrijp je na het lezen van dit artikel de biedstrategie van Google beter en kun jij ermee aan de slag voor je eigen onderneming!
Dit artikel is geschreven in samenwerking met www.brandfirm.nl