lezen

Is de digitale reclamefolder beter dan de papieren variant?

Iedereen heeft wel eens een reclamefolder ontvangen, zo simpel is het nu eenmaal. In Nederland maken namelijk veel bedrijven hier gebruik van.

In het verleden werden deze folders altijd gedistribueerd via de post en waren ze dus echt gemaakt van papier. Inmiddels is dit niet meer helemaal het geval. Alhoewel de klassieke folders nog altijd populair zijn, stijgt het gebruik van digitale reclamefolders de afgelopen jaren ook zeker. Zo is het tegenwoordig al mogelijk om de Dirk folder volgende week digitaal door te nemen. Maar, welke optie is echt beter? Daarover lees je meer in dit artikel.

Papier vs digitaal

Jarenlang waren de papieren reclamefolders de beste keuze voor adverteerders om klanten te trekken naar hun bedrijf. Dit komt doordat deze folders een ruim bereik hebben en de ontvangers direct duidelijke informatie krijgen over de kortingen en producten. Ook is het zo lastig om de prijzen van de gever van de reclamefolder te vergelijken met deze van andere spelers in de markt. Toch is de digitale folder op het moment wat aan het uitsterven, wat een gevolg is van zowel de digitalisering als de nee/ja stickers. Adverteerders keken hierdoor naar alternatieven, wat uiteindelijk de digitale reclamefolder geworden is.

Voor- en nadelen papieren reclamefolder

Een papieren reclamefolder heeft diverse voordelen. Zo is het handig en praktisch. Je hoeft niets te downloaden, maar krijgt gewoon de folder kant en klaar binnen. Ook worden ze regelmatig ter ontspanning gelezen door de ontvangers, terwijl ze bovendien de consumenten erg aanzetten om naar een winkel te gaan. Ook hebben ze wat nadelen. Zo kost het meer tijd om de papieren reclamefolders te laten maken. Bovendien zijn de productiekosten hierdoor ook hoger, terwijl het leveren van de folders ook duurder is dan bij de digitale soortgenoten. Uiteraard is er meer papierverbruik.

Voor- en nadelen digitale reclamefolder

De digitale reclamefolder heeft natuurlijk ook allerlei verschillende voordelen. Zo heeft het een groter bereik dan de papieren variant, terwijl er ook meer contactmogelijkheden zijn. Bovendien kan het bedrijf of de adverteerder gebruik maken van retargeting
en kan een digitale folder zorgen voor meer online bezoekers. Nadelen hebben de digitale reclamefolders uiteraard ook. Zo is het makkelijker voor de consumenten om de prijzen online met elkaar te vergelijken, terwijl er ook minder blootstelling aan de geboden reclame is. Het kan zo verwijderd worden uit de mailbox, dus dan is het zonde van de investering.